Ads 468x60px

Friday, May 23, 2014

Kau Warnai Hidupku [ Bab 2 ]

“ Kalau kita nak penuhi keinginan dan kemahuan kita, memang tak akan pernah habis. Tak akan pernah kenyang” seakan terngiang-ngiang perkataan itu di minda Zara. Begitulah antara isi yang disampaikan kuliah pagi dalam radio didengarnya saat berangkat ke pejabat.

Tanpa sedar, Zara banyak mengeluh, menarik nafas dalam-dalam.

Are you okay? Dari tadi dok mengeluh berat ni. Ada masalah ke? tegur Mila. Mereka sedang berbincang proposal satu projek bersama.

“ Aku okey…”

“ Bila kau cakap macam tu, memang ada sesuatu lah tu. Macam aku tak kenal kau” ucap Mila. Faham benar dengan rakannya sejak zaman sekolah menengah itu.

“ Biasalah….Yang ni aku sendiri tak tau nak cakap macamana. Proposal kita ni dah tinggal finalise kan? Aku nak balik awal hari ni. Nak singgah jumpa makcik Lydia. Dah lama tak jumpa..” beritahu Zara.

“ Petang nanti ke? Kalau macam tu aku nak kirim makanan nanti. Aku pun dah lama tak jenguk rumah kebajikan Nur Kasih tu…Lepas lunch nanti aku bagi kau insyaAllah” 

“ Bagi je nanti. Aku keluar pukul 3 insyaAllah…”
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*
Zara duduk di bangku menghadap kebun tanaman Rumah Nur Kasih sementara menanti makcik Lydia selesai berurusan dengan orang. Ada beberapa pohon mangga, betik, pisang dan pohon kelapa di penjuru sudut. Di tengah pula ada bunga yang berwarna-warni.

Dulu sewaktu zaman universiti, Zara, Mila dan Farah aktif menjadi sukarelawan di situ membantu makcik Lydia mengurus. Sesekali mereka menyampaikan sedekah dari keluarga dan kenalan termasuk pakaian dan peralatan sekolah yang masih elok untuk digunakan.

“ Kak Zara….Terima kasih bagi ini. Sedap” seorang penghuni di situ menegur Zara. Nina namanya. Nampak dia menikmati setiap kunyahan tat di tangan.

“ Itu kiriman Kak Mila….Nina ingat Kak Mila?”

“ Ingat ” polos Nina menjawap. Tidak lama selepas itu Nina berlalu menyusul teman-temannya.

Mila mengirimkan kuih tart telur, mini puff sosej dan spaghetti dua set. Zara pula membeli buah betik dan tembikai, biskut kering dan stok makanan ringan. Ringan tulang anak-anak di situ membantu mengangkat masuk barang ke dalam.

“ Nanti gosok gigi tau lepas makan lollipop tu…” tegur Zara pada seorang anak kecil yang makan lollipop pemberiannya.

“ Zara ” Zara berpaling saat namanya dipanggil makcik Lydia. Segera dia bersalaman dan memeluk.

“ Makcik apa khabar?” sapanya. Mereka duduk di kerusi luar beranda.

“ Alhamdulillah…”

“ Betul ni? Makcik nampak makin kurus sekarang….” tegur Zara risau.

“ Tak ada apa…Sekarang rumah ni tak ada pembantu dalam pejabat. Itu yang makcik sibuk sikit. Sesekali ada juga budak-budak ni tolong….” Cerita makcik Lydia.

“ Makcik dah iklankan cari pengganti?”

“ Sudah…Yang memohon adalah seorang dua datang sini. Nampak masih remaja. Itu yang kena fikir juga susah nak lepaskan urusan kewangan…Makcik biar diorang uruskan stok barang dan kemaskini fail. Tak lama, lepas sebulan dua, minta berhenti…”

“ Kalau urusan kewangan, kan boleh latih Farid? Dia nampak berminat bidang kewangan…” komen Zara.

“ Dia pun kan sekolah lagi…Malam kena buat kerja sekolah lagi…Tak boleh juga ambil masa dia….”

“ Tak apalah. Nanti saya cuba tanya Farah kalau dia ada kenal orang datang membantu…Hari tu kalau tak silap dia ada cerita tempat kerja dia ada latih pekerja sementara di bahagian kewangan”

“ Mesti letih kan balik kerja. Mari masuk longgarkan tekanan. Tengok hasil kerja budak perempuan. Idea Azra”

“ Subhanallah…Cantiknya!!!” Zara teruja melihat crochet pelbagai bentuk dan warna banyak tersusun di sebuah meja. Ada bentuk bunga, rama-rama dan bentuk hati.

“ Kalau Zara nak, ambil je…” pelawa makcik Lydia.

“ Kalau dijual, boleh jadi sumber pendapatan sampingan ni makcik. Ada juga duit poket. Menarik” puji Zara.  Dia memegang satu crochet bentuk hati.

“ Boleh jadikan keychain dan pin…”  

“ Saya nak gambar hantar ke Farah dan Mila. Mesti diorang cepat-cepat nak datang sini dalam masa terdekat. Kalau macamni makcik, saya sanggup jadi agen pengedar dan bagi dana untuk diorang…Kembangkan bakat ni” ucap Zara sambil menggambar. Mencari sudut cantik.

“ Azra dan yang lain buat ni ada tak sekarang? Saya nak beli sebelum Mila dan Farah kebas….” Ucap Zara teruja.

“ Di tingkat atas kot….Kalau tak ada, mungkin di dapur. Ada juga diorang jual pada kawan-kawan sekolah diorang…” makcik Lydia senyum senang hati.

“ Cepat masa berlalu kan makcik….Dulu masa kami mula-mula datang sini, Azra, Farid dan yang lain masih kecil. Sekarang dah nak habis sekolah menengah. Esok-esok habis kolej, dah kerja” komen Zara.

“ Saya sarankan galakkan mereka buat dan jual. Makcik tak perlu risau. Pembeli kita sasarkan orang yang datang berkunjung di rumah kebajikan ni. Selain tu, saya, Mila dan Farah in syaa Allah akan jadi agen” Zara meyakinkan.

“ Dah ada balasan Mila dan Farah. Betul cakap saya. Diorang pun suka…Biar ya ambil yang ada ni makcik. Kita tetapkan harga sama-sama. Buat masa sekarang saya upah dua puluh ringgit seorang….Nanti saya bagi yang selebihnya”

“ Nampak gayanya kena buka akaun diorang lah lepas ni” seloroh makcik Lydia.

“ Hehe macamtu lah nampaknya…” mereka melangkah ke tingkat atas bertemu Azra dan yang lain.

Setelah hari hampir senja, Zara meminta diri pulang.   
~~BERSAMBUNG~~
 p/s: Kalau ada yang nak tahu macamana bentuk crochet, ni dhia sertakan gambarnya...Cantik tak? =)


Sila tinggalkan komen dan rating ya. Terima kasih~ (^_^)

0 comments:

Tazkirah Santai

Tazkirah Corner....

Di Uji...

'Apakah manusia mengira bahwa mereka akan dibiarkan hanya dengan mengatakan "kami telah beriman", sedang mereka tidak diuji?'
(Surah al-Ankabut:2)

'Kamu pasti akan diuji dengan hartamu dan dirimu. Dan pasti kamu akan mendengar banyak hal yang menyakitkan hati...'
(Surah Ali ‘Imran:186)

'Dan Kami pasti akan menguji kamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan sampaikanlah kabar gembira kepada orang-orang yang sabar...'
(Surah Al Baqarah:155)


Bersabarlah...

'Dan mohonlah pertolongan(kepada Allah) dengan sabar dan solat....' (Surah Al Baqarah:45)

'Wahai orang-orang yang beriman, bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaranmu...'
(Surah Ali ‘Imran:200)

'Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya...' (Surah Al Baqarah:286)

'....boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu, padahal itu lebih baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal itu tidak baik bagimu. Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui'
(Surah Al Baqarah:216)


La Tahzan...

'Dan janganlah kamu (merasa) lemah, dan jangan (pula) bersedih hati,sebab kamu paling tinggi (derajatnya), jika kamu orang yang beriman'
(Surah Ali ‘Imran:139)

Kamu (umat Islam) adalah umat terbaik yang dilahirkan untuk manusia, (kerana kamu) menyuruh (berbuat) yang ma’ruf, dan mencegah dari yang munkar, dan beriman kepada Allah'
(Surah Ali ‘Imran 110)

'Sesungguhnya Allah membeli dari orang-orang mukmin, baik diri maupun harta mereka dengan memberikan surga untuk mereka......Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan demikian itulah kemenangan yang besar'
(Surah At Taubah 111)


Never Give Up!!!(La Tai-a-su)

'....Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah, melainkan kaum yang kafir'
(Surah Yusuf:87)

'..."Cukuplah Allah bagiku; tidak ada Tuhan selain Dia. Hanya kepada-Nya aku bertawakkal...'
(Surah At Taubah:129)

'Jika Allah menolong kamu, maka tak ada orang yang dapat mengalahkan kamu...' (Surah Ali ‘Imran:160)

Note (Reminder):


Ya Allah sesungguhnya kami berlindung denganMu daripada ilmu yang tidak memberi manfaat, hati yang tidak khusyuk, nafsu yang tidak pernah puas dan daripada doa yang tidak dimakbulkan. Amin Ya Rabbal 'alamin...

Ilmu yang baik perlu dimanfaatkan.
Baca+ fahami+ hayati+ praktikkan+amalkan.


"Orang yang menyahut seruan azan dengan serta merta meninggalkan segala urusan untuk menunaikan solat berjema'ah, di akhirat kelak, dia akan dijemput oleh Allah S.W.T dengan penuh lemah-lembut dan menjadi tetamu-Nya."[Imam Ghazali]
 

Ahlan Wa Sahlan

Mohon maaf still under construction. Walau bagaimanapun, feel free to read any posts available here. Semoga ada manfaat...

Ahlan Wasahlan. Welcome~

Assalamu'alaikum...Ahlan wasahlan...Syukran wa jazakumullah khair atas kunjungan antum di sini. Moga bermanfaat. Ana hanya insan biasa, hamba Allah yang masih cuba berusaha memperbaiki diri untuk persiapan bekalan di akhirat kelak...

Akhir kalam, lets always make a du'a may all of us part of muslimeen, mu'miniin, solihiin, sobirin, muslihin, muhsinin, muttaqiin, & mumtazin fidunya wal akhirah wa ahlul Jannah. amin amin amin...

If you want to contact me, for the time being just leave a comment on any post on this post. In syaa Allah I will reply.

Sekian, Wassalam...
 
Blogger Templates